Een branded keyword is een zoekterm die een specifieke merk- of bedrijfsnaam, of variaties daarvan bevat. Als een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar “Telegraaf login”, is hij specifiek op zoek naar de login pagina van deze krant. Dit geeft een duidelijke intentie aan om een bepaald merk te vinden in plaats van algemene informatie.

Wat zijn branded keywords?
Branded keywords zijn zoekwoorden die de naam van een specifiek merk of bedrijf bevatten. Dit kan de naam van het merk zelf zijn, maar ook gerelateerde termen die vaak in combinatie met het merk worden gebruikt. Ook als een merknaam verkeerd is geschreven, bijv. Coolbleu in plaats van Coolblue, valt dit onder een merkgerelateerd zoekwoord.
Merkgerelateerde zoekwoorden zijn om meerdere redenen belangrijk. Ten eerste zijn mensen die op deze termen zoeken al bekend met het merk of bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat ze het kennen van een advertentie, of omdat iemand anders het aanbevolen heeft. In veel gevallen zorgt een zoekopdracht met een merknaam voor een betere conversie dan algemene zoektermen.
Zoekmachines houden rekening met het aantal zoekopdrachten dat specifiek gerelateerd is aan een merk. Het is daarmee ook een belangrijk onderdeel van SEO. Bedrijven of merknamen die frequent worden genoemd in zoekopdrachten, hebben een voordeel als het gaat om ranking. Bedrijven die minder bekendheid hebben (en daarmee ook minder branded searches), zullen mogelijk minder hoog scoren in de zoekresultaten.
Voorbeelden van merkgerelateerde zoekwoorden
Hieronder vind je enkele voorbeelden van branded keywords.
Directe merkzoekopdrachten:
- “Nike”
- “Apple”
- “Profitclicks”
Merk + product
- “Nike hardloopschoenen”
- “Apple iPhone 15”
- “Samsung televisie”
Merk + dienst:
- “Profitclicks SEO specialist”
- “Ruit vervangen Carglass”
Merk + informatie:
- “Profitclicks reviews”
- “Center Parks ervaringen”
Merk + locatie:
- “Profitclicks Gytsjerk”
- “McDonald’s Amsterdam”
Merk + specifieke zoekterm:
- “Nike sportschoenen uitverkoop”
- “Apple MacBook Pro 2025 release”
Website van het bedrijf:
- ebsite van het merk:
- “www.profitclicks.nl”
- “profitclicks.nl”
Verschil branded keywords met branded content
Branded content is content die door een merk wordt gecreëerd of gesponsord met als doel merkbekendheid te vergroten. Het richt zich op het bieden van waardevolle, relevante of vermakelijke inhoud. Voorbeelden zijn gesponsorde video’s of content in samenwerking met influencers met als doel om een publiek op een subtiele manier te bereiken. Branded keywords zijn zoekwoorden die specifiek de naam van een merk of bedrijf bevatten.
Hoewel branded content en branded keywords verschillende concepten zijn, hebben ze wel een relatie met elkaar:
- Beide zijn gericht op het versterken van de merkidentiteit en -bekendheid.
- Merkgerelateerde zoekwoorden kunnen gebruikt worden om branded content beter vindbaar te maken in zoekmachines.
- Effectieve branded content kan leiden tot een meer zoekopdrachten met branded keywords door consumenten.