E-E-A-T

De term E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Het is een door Google ontwikkeld systeem om de kwaliteit van content, autoriteit en expertise van de schrijver te beoordelen.

Het systeem helpt Google om te bepalen wie hoog moet ranken in de zoekposities. Dit is met name zo bij YMYL (Your money or your life) websites. Deze websites schrijven over gevoelige informatie, zoals financiën en gezondheid. Verkeerde informatie kan bij deze onderwerpen enorme negatieve gevolgen hebben.

Uit welke onderdelen bestaat E-E-A-T?

E-E-A-T in SEO wordt bepaald aan de hand van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Hieronder lees je meer over elk onderdeel.

Experience (Ervaring)

Dit onderdeel is belangrijk om de directe ervaring van een auteur met een onderwerp te bepalen. Content geschreven door iemand die al vele jaren actief is in de branche, kan als waardevoller worden gezien dan iemand met weinig ervaring. Experience is in December 2022 toegevoegd aan het originele E-A-T model.

Expertise (Deskundigheid)

Dit gaat over de hoeveelheid kennis die de schrijver heeft over een bepaald onderwerp. Het is hierbij belangrijk dat de gedeelde content feitelijk correct is.

Authoritativeness (Autoriteit)

Dit signaal is belangrijk om de autoriteit van een auteur en website te bepalen. Het wordt onder meer bepaald aan de hand van backlinks, citaties en referenties.

Trustworthiness (betrouwbaarheid)

Trustworthiness staat voor de geloofwaardigheid van de content. Het is belangrijk dat de informatie betrouwbaar is, maar ook factoren als website beveiliging en gebruikerservaring spelen een rol.

Hoe belangrijk is E-E-A-T voor mijn website ranking?

E-E-A-T is cruciaal voor SEO, met name bij website die advies geven over gevoelige onderwerpen (zoals gezondheid en financiën). Google hecht veel waarde aan deze factoren om te zorgen dat de beste website pagina’s bovenaan in de zoekresultaten verschijnen.

Met de opkomst van AI-gegenereerde content is het waarschijnlijk dat deze factoren nog belangrijker worden. Iedereen kan namelijk met o.a. ChatGPT snel content ontwikkelen. Maar het krijgen van een sterk backlink profiel, of signalen waaruit blijkt dat jij de expert bent in jouw niche zijn minder makkelijk te manipuleren.

Hoe kan ik de E-E-A-T van een website verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om de E-E-A-T score voor zoekmachines te verbeteren. Bekijk hieronder op welke manieren je dit kunt doen.

Creëer relavante content van hoge kwaliteit

  1. Creëer gedetailleerde, goed onderzochte content die aansluit bij de zoekintentie van de lezer.
  2. Update content regelmatig om deze actueel te houden.
  3. Schrijf content dat onderscheidend is van de concurrenten en biedt unieke inzichten.

Deskundigheid en autoriteit tonen

  1. Schrijf een uitgebreide ‘over ons’ pagina waarin kwaliteiten en relevante werkervaring van teamleden wordt benoemd.
  2. Ga samenwerkingen aan met de experts in jou branche en verwijs naar relevante content.
  3. Voeg een auteursbiografie blok toe aan iedere blogpost.
  4. Citeer betrouwbare bronnen en geef informatie die accuraat en up-to-date is.

Verbeter de gebruikerservaring en trust signalen

  1. Zorg voor een versleutelde https-verbinding op je website.
  2. Zorg dat je site mobiel vriendelijk is en eenvoudig om te navigeren.
  3. Zorg dat algemene voorwaarden en privacybeleid pagina’s aanwezig zijn.
  4. Toon duidelijk contactinformatie, zoals telefoonnummer, mail en adresgegevens.
  5. Gebruik echte foto’s van werknemers, producten en de bedrijfslocatie.
  6. Verzamel klantreviews en toon deze op de website.
  7. Reageer op klantvragen.

Technische aspecten verbeteren

  1. Los technische problemen in Google Search Console op.
  2. Zorg dat de website gebruiksvriendelijk is en een snelle laadtijd heeft.

Autoriteit verbeteren met backlinks

  1. Gebruik SEO tools om potentiële backlink mogelijkheden te vinden.
  2. Zorg dat je actief bent op niche gerelateerde forums, voeg waar mogelijk een bio link toe naar je website.
  3. Zorg dat je actief bent op sociale media gerelateerde groepen. Link waar mogelijk naar eigen artikelen en video’s.
Winkelwagen
Scroll naar boven