Landingspagina

Een landingspagina (landing page) is een speciaal ontworpen website pagina waar bezoekers terechtkomen na het klikken op een advertentie, zoekresultaat, sociale media-link of e-mailcampagne. Het primaire doel van deze bestemmingspagina’s is om de bezoeker te motiveren tot een specifieke actie, zoals het invullen van een formulier, het downloaden van content, of het kopen van een product of dienst.

Het verschil met een gewone website pagina is dat een landingspagina volledig is afgestemd op het bereiken van een doel, zonder afleidende elementen toe te voegen. Zo is het pagina design vaak minimalistisch. Ook worden andere elementen, zoals een navigatiemenu, of externe links soms weggelaten.

Wat is een landingspagina.

Tips voor het maken van een goede landingspagina

Zelf een landingspagina maken of optimaliseren? Hieronder vind je enkele handige tips.

  • Bepaal een duidelijk doel: Definieer wat je wilt bereiken met de landingspagina, zoals het genereren van leads of verkopen, om gerichte content te creëren.
  • Overzichtelijk pagina design: Zorg voor een gestructureerde lay-out die de gebruiker helpt om snel de juiste informatie te vinden.
  • Focus met de content: Schrijf bij voorkeur gericht op het oplossen van een probleem. Houd de inhoud eenvoudig en direct, zodat bezoekers snel begrijpen wat de voordelen zijn van het product of de dienst.
  • Schrijf een duidelijke koptekst: Creëer een krachtige, pakkende kop die de aandacht trekt en het directe voordeel van je aanbod communiceert.
  • Gebruik opvallende call-to-actions: Plaats opvallende knoppen die bezoekers aanmoedigen om actie te ondernemen. Let ook op dat de knoptekst duidelijk de actie moet omschrijven, zoals “Meld je nu aan” of “Download het e-book”.
  • Voeg bewijs toe: Voeg klantbeoordelingen of statistieken waaruit blijkt dat je product of dienst het gewenste effect heeft. Dit zorgt ook voor meer klantvertrouwen.
  • Voeg elementen toe die vertrouwen verhogen: Gebruik logo’s van vertrouwde merken, garanties of certificaten om het vertrouwen van de lezer te winnen.
  • Gebruik visuele elementen: Voeg afbeeldingen en infographics toe als ondersteuning van informatie en om de aandacht vast te houden.
  • A/B testen: Met een A/B test maak je meerdere versies van een pagina aan, waarbij je één specifiek element aanpast. Door belangrijke KPI’s of de conversie te meten, kun je op basis van de data optimalisatie beslissingen nemen.
Winkelwagen
Scroll naar boven