NAP-gegevens

NAP staat voor naam, adres en telefoonnummer. Bij SEO verwijst het naar de correcte vermelding van deze bedrijfsgegevens op verschillende online platforms, zoals je website, sociale media en bedrijfsgidsen. Een consistent gebruik van NAP-gegevens helpt zoekmachines om de juiste bedrijfsinformatie weer te geven in zoekresultaten.

Redenen om NAP-informatie consistent te gebruiken:

  • Vertrouwen bij zoekmachines: Het correct vermelden van bedrijfsinformatie op meerdere websites en bedrijfsgidsen vergroot het vertrouwen van zoekmachines in je bedrijf.
  • Vertrouwen van potentiële klanten: Door kloppende NAP-gegevens te verstrekken, kunnen klanten met je contact komen. Verschillende adressen of telefoonnummers komt juist niet betrouwbaar over.
  • Risico op lagere rankings: Inconsistente gegevens kunnen leiden tot lagere ranking en verminderde zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Waarop letten bij het gebruiken van NAP-gegevens?

  • Zorg dat je gegevens op o.a. de website, sociale media, Google Mijn Bedrijf-pagina overeenkomen.
  • Pas op met afkortingen, of toevoegingen aan de bedrijfsnaam, dit kan voor verwarring zorgen bij zoekmachines.
  • Pas bij een verhuizing van het bedrijf de bedrijfsinformatie op verschillende platformen bij, zodat deze correct is.

Hoe controleren of NAP-gegevens consistent zijn?

De NAP-gegevens controleren doe je door in Google te zoeken naar je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer. Check de resultaten voor eventuele afwijkingen in spelling of opmaak. Ook kun je online tools zoals: Moz Local, Yext of BrightLocal gebruiken om de vermeldingen te analyseren.

Tip! Maak een Word-document of Google docs bestand met een overzicht van alle bedrijfsvermeldingen, eventueel met wachtwoorden om in te loggen. Op die manier kun je de NAP-gegevens altijd makkelijk up-to-date houden.

Winkelwagen
Scroll naar boven