Organisch verkeer

Organisch verkeer staat voor het aantal bezoekers dat gratis via zoekmachines je website bereiken. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) kun je de positie in de zoekresultaten verbeteren, wat zorgt voor een toename in organisch zoekverkeer.

Organisch zoekverkeer is interessant voor bedrijven omdat je niet hoeft te betalen voor de bezoekers. Dit is bij advertenties wel zo en kan een hoge en soms onrendabele investering zijn. Daarnaast bereik je bezoekers die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Dit leidt niet alleen tot meer geloofwaardigheid en vertrouwen, maar kan ook op de lange termijn een betere investering zijn.

Organisch verkeer bekijken in Google Search Console

Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken verschillende factoren om de positie van een website in de zoekresultaten te bepalen. Hoewel de werking geheim is, is bekend dat er 200+ factoren zijn die het algoritme meeweegt. Het is belangrijk om te vermelden dat niet al deze factoren even zwaar wegen in de beoordeling van een website pagina.

Hoe kun je organisch websiteverkeer meten?

Bezoekers die organisch op je website terecht komen kun je meten met behulp van Google Analytics 4 (GA4) en Google Search Console.

  • GA4: Installeer Google Analytics 4. Bekijk het aantal organische websitebezoeken via de rapporten onder ‘Acquisitie’. Je kunt specifieke gebruikerssessies bekijken die afkomstig zijn van organische zoekresultaten en de prestaties van verschillende pagina’s analyseren.
  • Google Search Console: Deze tool biedt inzicht in hoe je website presteert in de zoekresultaten. Het geeft het aantal vertoningen, klikken en de gemiddelde positie van zoekwoorden weer in Google. Hiermee zie je welke pagina’s het meeste verkeer genereren.

Hoe krijg je meer organisch verkeer op je website?

Meer organisch zoekverkeer naar je website te trekken is mogelijk door SEO optimalisatie. Hier zijn enkele belangrijke factoren die de zoekpositie bepalen:

  • Kwaliteit en relevantie van de content: Zorg voor waardevolle en informatieve content die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep.
  • Technische aspecten van de website: Verbeter de techniek van je website, zoals: sitemap, robots.txt en URL-structuur om zoekmachines te helpen bij het crawlen en indexeren van de website.
  • Gebruikerservaring: Zorg voor een duidelijke navigatie en aantrekkelijk website design. Zo blijven bezoekers langer op je site en klikken ze door naar meer pagina’s.
  • Backlinks en domeinautoriteit: Zorg voor backlinks van betrouwbare websites die gerelateerd zijn aan de onderwerpen op je website. Hierdoor krijgt zowel je gehele website als de specifieke pagina waarnaar de link verwijst meer autoriteit.
  • On-page optimalisatie: Optimaliseer titels, meta-beschrijvingen, header-tags en interne links om je content beter vindbaar te maken voor zoekmachines en gebruikers.
  • Mobielvriendelijkheid: Zorg voor een mobiel vriendelijk website ontwerp. Een groot deel van de website bezoekers komt via smartphones en tablets.
  • Laadsnelheid: Verbeter de laadsnelheid van je website. Doe dit door o.a. afbeeldingen te optimaliseren, overbodige code te verwijderen en browser caching in te schakelen. Ook een stabiele en snel webhosting server speelt hierbij een grote rol.
  • Sociale media signalen: Zorg dat je actief bent op sociale media. Deel informatie en zorg voor interactie met je doelgroep.
Winkelwagen
Scroll naar boven