Zoekintentie (Search intent) verwijst naar het doel, of de reden achter een zoekopdracht van een gebruiker in zoekmachines. Door content af te stemmen op de zoekintentie creëer je SEO vriendelijke teksten die waardevol zijn voor de lezer en hoog ranken in de zoekresultaten.

Welke soorten zoekintentie zijn er?
Online zoekopdrachten zijn te onderscheiding in verschillende soorten, die ieder een eigen doel hebben.
- Informatieve zoekwoorden – Gericht op het inwinnen van informatie over een onderwerp, product of dienst. Voorbeelden zijn: “Hoe kan ik afvallen?” en “Wat doen bij een zwart laptop scherm?”
- Commerciële zoekwoorden – Zoektermen gericht op het doen van een toekomstige aankoop, zoals “Beste prijs Samsung S24” of “Goedkope hoekbank aanbieding”.
- Transactie zoekwoorden – Zoektermen die worden gebruikt door gebruikers die klaar zijn om direct een actie te ondernemen, zoals “Nike air max 90 kopen” of “Dakdekker offerte aanvragen”.
- Navigatie zoekwoorden – Zoekopdrachten gericht op het navigeren naar een specifieke bestemming, zoals “Facebook login” of “Timmerbedrijf Visser contact”
Hoe content afstemmen op de zoekintentie?
Website teksten en content moet gericht zijn op de zoekintentie en daarmee het doel van de lezer. Op deze manier kun je content hierop afstemmen.
- Bepaal de zoekintentie: Bepaal wat een gebruiker wil zien of lezen bij het invoeren van een zoekopdracht. Is de zoekterm informatief, commercieel, transactioneel of gericht op navigeren.
- Kies een geschikt contenttype: Wat voor content past het beste bij de zoekterm. Voor informatieve zoektermen zijn dit vaak blogs, voor transactie zoekwoorden zijn dit vaak product- en categoriepagina’s.
- Beantwoord de zoekintentie: Zorg dat op de websitepagina exact de informatie staat die een gebruiker verwacht te vinden, of wat nodig is om ervoor te zorgen dat doorzoeken niet nodig is.
- Test en optimaliseer: Gebruik tools om het gedrag op een websitepagina te analyseren. Als gebruikers de pagina snel verlaten of niet overgaan tot actie (bijv. een aankoop), is het nodig om te optimaliseren.